Святитель Иоасаф Белгородский, епископ

Святитель Иоасаф Белгородский, епископ

Житие

Святитель Иоасаф родился в Прилуках, бывшей Полтавской губернии, 8 сентября 1705 года, на праздник Рождества Пресвятой Богородицы. При крещении назван Иоакимом. Он происходил из древнего благочестивого малоросийского рода Горленковых. В 1712 году 7-летнего Иокима отец отдал в Киевскую духовную академию. В стенах академии он ощутил влечение к монашеской жизни. 7 лет испытывал себя будущий святитель и, наконец, открылся родителям. Долго мать с отцом упрашивали сына-первенца не принимать монашеский постриг. Но в 1725 оду он тайно от них принял рясофор с именем Иларион в Киевском Межигорском монастыре, а 21 ноября 1727 года был пострижен в мантию с именем Иоасаф в Киево-Братском монастыре. Это событие совпало с завершением обучения в духовной академии. Через год инок Иоасаф был хиротонисан архиепископом Варлаамом Вонатовичем в сан иеродиакона. Его оставили преподавателем в Киевской духовной академии. После смерти преосвященного Варлаама Киевской кафедрой стал управлять архиепископ Рафаил Забороский. Архиепископ Рафаил обратил внимание на выдающиеся способности молодого подвижника и привлек его для более широкого служения Церкви. Ему было поручено ответственное послушание в должности экзаменатора при Киевской архиепископии. В ноябре 1734 года архиепископ Рафаил посвятил иеродиакона Иосафа в сан иеромонаха и перевел из училищного Братского монастыря в Киево-Софийский архиерейский дом. Одно-временно он был назначен членом Киевской духовной консистории. Исполняя должность экзаменатора, он приложил много усилий к исправлению нравственных недостатков приходского духовенства. Консисторская должность святителя была прекрасной школой для его организаторских способностей. В это время он хорошо изучил нужды священнослужителей, достоинства и недостатки. епархии. Здесь ясно определилась всесторонность деловых качеств Иоасафа, сочетающаяся с большими внутренними подвигами. Он быстро восходил по лествице духовного совершенства, о чем свидетельствует сохранившееся его произведение «Брань седми честных добродетелей с седми грехами смертными».

24 июня 1737 года иеромонах Иоасаф был назначен настоятелем Свято-Преображенского Мгарского монастыря с возведением в сан игумена. В своем монастыре все силы игумен полагал на благоустройство обители, в прошлом бывшей оплотом православия в борьбе с унией. В монастыре находились мощи святителя Афанасия, патриарха Константинопольского, Лубинского чудотворца (память 2 мая). Несколько раз патриарх Афанасий являлся игумену Иоасафу, свидетельствуя о своем покровительстве.

В 1744 году митрополит Рафаил возвел игумена Иоасафа в сан архимандрита. В конце того же года он был вызван в Москву и вскоре распоряжением Святейшего синода назначен наместником Свято-Троицкой Лавры. В обители Преподобного Сергия он так же самоотверженно исполнял послушания Церкви (в те годы требовалось много сил для восстановления монастыря после пожара).

2 июня 1748 года в Петропавловском соборе Петербурга архимандрит Иоасаф был хиротонисан во епископа Белгородского. Вступив на архиерейскую кафедру, святитель Иоасаф строго следил за благочестием и состоянием храмов, за правильностью совершения богослужения И особенно за нравственностью паствы. Особенно большое внимание святитель уделял образованию духовенства, правильному соблюдению ими устава и церковных традиций. Как и прежде, святитель Иоасаф все силы отдавал архипастырскому служению, не щадя своего здоровья. Своему келейнику Стефану, накануне преставления, святитель запретил домогаться священного сана и предупредил, что в случае непослушания его постигнет безвременная кончина. Другому келейнику, Василию, святитель указал, что он будет дьяконом, сана священника никогда не достигнет. И это предсказание впоследствии исполнилось.

10 декабря 1754 года святитель преставился. Прославление святителя Иоасафа в лике святых состоялось 4 сентября 1911 года.


 

Святитель Иоасаф родился в небольшом городке Прилуки Полтавской губернии 8 сентября 1705 года в день Рождества Пресвятой Богородицы в именитой дворянской семье Горленко. Нареченный во Святом Крещении именем Иоакима, родителя Пресвятой Богородицы, младенец Иоаким (впоследствии святитель Иоасаф) всегда находился под особым покровительством Пречистой Владычицы. Родители св. Иоасафа были очень богобоязненны и жили по всем правилам Православной Церкви. Отец – Андрей Димитриевич Горленко, был бунчужным, т.е. заведовал бунчуком – войсковым знаменем при гетмане Данииле Павловиче Апостоле, на дочери которого Марии Даниловне он и был женат. Семейство Горленко в то время отличалось особой религиозностью, нищелюбием и благотворительностью. Воспитываясь в такой семье, молодой отрок Иоаким с ранних лет отличался большой религиозной настроенностью. Еще в годы отрочества Иоакима Милосердый Господь возвести Свою Святую волю о его будущем в чудесном видении, которое было явлено отцу Иоакима Андрею Димитриевичу. Однажды вечером он сидел на крыльце своего дома и вдруг, при заходе солнца, увидел стоявшую за горизонтом на воздухе Божию Матерь с Ангелом и у ног Их сына своего Иоакима, стоящего на коленях и приносящего Божией Матери молитвы. Потом он услышал слова Пресвятой Богородицы: «Довлеет Мне молитва твоя», и в этот момент слетел Ангел Господень и облачил Иоакима в архиерейскую мантию

На восьмом году жизни Иоаким был отправлен в Киевскую Академию для изучения наук и в особенности словесных. Благочестивый склад полумонашеской жизни в академии, обилие святынь в г. Киеве – матери городов Русских и особенно знакомство с иноками-подвижниками Киево-Печерскими – все это способствовало тому, что уже на 11-ом году своей жизни Иоаким Горленко возлюбил монашество, на 16-ом году жизни, ко времени окончания школьного образования, в нем утвердилось намерение быть монахом и всецело овладело его волею, а на 18-ом году жизни в Иоакиме окончательно созрела и утвердилась мысль об отречении от мира и принятии иночества.

В скором времени Иоаким оставил академию и удалился в пустынный и отличавшийся строго-подвижнической жизнью Киево-Межигорский Спасо-Преображенский монастырь, в котором и предался всецело монастырскому послушанию – подготовительной ступени к принятию монашества. Здесь Иоаким любил уединяться для молитвы в пещеру одной горы. Ревность молодого послушника к молитвенным подвигам, умерщвлению плоти и покорению ее духу доходила в это время до того, что он в продолжении искуса не вкушал даже вареной пищи, довольствуясь самой скудною, суровою пищею.

После 2-х годичного испытания подвижник Иоаким Горленко на 21 году жизни, 27 октября 1725 года принял рясофор и наречен был в иночестве Илларионом. 21 ноября, в праздник Введения во храм Пресвятой Богородицы, 1727-го года 22-х летний Илларион, по отречении от всего мирского, великое пострижение в мантию с именем Иоасаф. В следующем году 6 января 1728 года, инок Иоасаф был посвящен в сан иеродиакона. Спустя год, иеродиакон Иоасаф был определен учителем низшего класса Киевской академии. Три года продолжалось его послушание учителем.

В 1732 г.Киевскую Академию посетил вновь назначенный архиепископ Рафаил Заборовский. Иеродиакон Иоасаф приветствовал его стихотворной речью. Архипастырь заметил в Иоасафе Горленко высокие духовные дарования, приблизил его к себе и 13 сентября 1734 года назначил экзаменатором при Киевской кафедре, а 8 ноября того же 1734 года, на 30 году жизни, посвятил иеродиакона Иоасафа в сан иеромонаха.

Будущий святитель Иоасаф начинает трудиться на ниве пастырского служения. Сначала в Киево-братском монастыре, а потом в Киево-Софийском кафедральном соборе. Архиепископа Рафаил , видя ревность и трудолюбие молодого пастыря, благословляет его (в 1737 году) на службу в довольно населенный Лубенско-Мгарский Преображенский монастырь игуменом обители. Здесь молодой игумен явил себя трудолюбивым, справедливым, любвеобильным м весьма заботливым управителем Лубенской обителью. . В продолжении управления Лубенской обителью, как в предыдущее, так и в последующее время, игумен Иоасаф вел строго подвижническую жизнь. Будущему святителю в то время много пришлось поработать над восстановлением разрушенного хозяйства обители. Для возобновления главного монастырского храма и прочих зданий не было никаких средств и в 1742 г. игумен отправляется в С.-Петербург за сбором пожертвований на храм Божий. В С.-Петербурге игумен Иоасаф удостоился Высочайшего внимания Императрицы Елизаветы Петровны. Благочестивая Государыня, любившая церковное благолепие и усердно посещавшая храмы и монастыри, милостиво приняла просителя и приказала выдать ему на сооружение храма 2000 рублей. К числу причин, расположивших Государыню к пожертвованию на сооружение храма в Лубенской обители, нужно отнести трогательное и очень назидательное слово игумена Иоасафа о любви к Богу. 16 августа 1744 года по прямому указанию Императрицы Елизаветы Петровны был возведен в сан архимандрита и через некоторое время он был вызван в Москву, где 29 января 1745 года архимандрит Иоасаф был назначен наместником Свято-Троицкой Сергиевой Лавры, с оставлением за ним настоятельства в Лубенском монастыре.

За время служения в Лавре архимандрит Иоасаф явил себя весьма ревностным и полезным соработником ее настоятеля священно-архимандрита Лавры и архиепископа Арсения Могилянского. Испытывая телесные болезни, происходящие от чрезмерно строгой аскетической жизни, но не оскудевая духом, архимандрит Иоасаф с отменным усердием совершал здесь укрощение духовного своеволия, углублялся в постоянное служение Богу, восходил от силы в силу в личном подвиге, внутренней духовной борьбе и весьма много трудился на пользу вверенных ему святых обителей.

Но не долгим было служение архимандрита Иоасафа в Свято-Троицкой Сергиевой Лавре. 15 марта 1748 года состоялось высочайшее повеление о назначении архимандрита и наместника Иоасафа во епископа на Белгородскую епархию. 2 июня того же 1748 года благоговейный архимандрит Иоасаф был посвящен во епископа Белгородского и Обоянского. Рукоположение архимандрита Иоасафа было совершено в неделю всех святых, в С.-Петербургском Петро-Павловском соборе, в присутствии Императрицы Елизаветы Петровны и Высочайшей фамилии.

6 августа 1748 года, в праздник преображения Господня, новопоставленный святитель Иоасаф прибыл в свой епархиальный город Белгород утром ко времени Божественной литургии. Несмотря на слабое здоровье свое и изнурение далеким путешествием из С.-Петербурга в Белгород, он совершил в этот день Божественную литургию в кафедральном Свято-Троицком соборе.

Так начал свое архипастырское служение великий угодник Божий святитель Иаосаф. Исполненный глубочайшего смирения и любви к Богу и ближнему, он с великой ревностью и усердием принялся за бразды архипастырского служения. С целью поднятия образовательного и религиозно-нравственного состояния приходского духовенства, преосвященный Иоасаф с первого года вступления на Белгородскую кафедру, несмотря на слабость здоровья, ежегодно совершал обозрение своей обширной епархии и останавливался не в покойных чертогах богачей, а в бедных хижинах крестьян или незатейливых домиках сельских батюшек. Получая приют в названных жилищах, святитель Иоасаф ночное время посвящал молитве, а утром, по совершении Божественной литургии, наставлял пасомых православно-христианской вере и благочестию.

Его можно было видеть то в Белгороде, то в Харькове, то в большом селении, то в захолустной деревушке. Особенно зорко бдительный святитель следил за тем, чтобы пастыри церкви Христовой были преисполнены глубокого благоговения к службам церковным и святыням.

Нередко руководимый таинственным предчувствием святитель Иоасаф вскрывал самые сокровенные помышления ближних. Однажды святитель собрал к себе в свой архиерейский дом священников от всех Белгородских и окрестных церквей. Между пастырями был один 130-летний старец-священник, на которого святитель Иоасаф и обратил свое внимание. Долгая жизнь, преклонная старость и согбенность старца возбудили святителя к дальнейшему исследованию его жизни. Любвеобильный и кроткий архипастырь Иоасаф побуждал старца-священника раскрыть пред ним совесть свою, принести покаяние во грехах.Старец-священник рассказал как в бытность священником в селе N в один какой-то праздник совершил раннюю Божественную литургию, опасаясь строгого телесного наказания от своевластного сурового помещика, он отслужил для него и позднюю (вторую) Божественную литургию, не смотря на то, что после проскомидии невидимый голос неизвестно откуда и от кого происходящий, говорил ему: «остановись, что ты делаешь?» Не дерзай, если же дерзнешь, проклят ты будешь». «Я, – говорил святителю Иоасафу священник, – не рассудил и дерзновенно ответил: «ты будь проклят» и продолжал как следует совершать по чиноположению. Святитель от такого объяснения содрогнулся и сказал: «Что ты сделал? Ты проклял ангела Божия, хранителя того места, оба вы связаны проклятием и доныне. Вот причина долголетия твоего». Ничего не сказал более тогда святитель, а оставив иерея на несколько дней у себя, приказал отыскать ему походную церковь.Рано утром преосвященный Иоасаф отправился с походною церковью за Белгород, где находилась ранее упраздненная деревянная церковь. Преосвященный повелел иерею-старцу совершить проскомидию, а по окончании последней, начать и Божественную литургию. Во время совершения литургии святитель стоял в алтаре на правой стороне. По окончании литургии, святитель подозвал старца-священника и повелел читать «ныне отпущаеши раба твоего, Владыко…» все до конца. По прочтении этой молитвы, архипастырь, благословляя старца-священника, сказал: «прощаю и разрешаю тебя от всех твоих грехов». Примиренный молитвами святителя с Богом, ангелом, охранявшим святый престол, и своею совестью, старец-священник в полном облачении стал слабеть и, опустившись под престолом, на котором только что принес умилостивительную Жертву, предал дух свой Богу

В 1754 году, когда святитель приехал в село Замостье (ныне город в Харьковской области), в притворе местной церкви он обратил внимание на стоявшую в углу икону Богоматери, около которой были ссыпаны уголь и мусор. Владыка остановился и долго с благоговением смотрел на икону, потом, осенив себя крестным знамением, пал пред образом на колени и воскликнул: «Царица Небесная! Прости небрежность Твоих служителей, не видят бо, что творят». «В образе сем, – сказал владыка сопровождавшему его благочинному, – преизобилует благодать Божия; в нем Пресвятая Владычица являет особое знамение Своего заступничества для этого села и всей страны». Святитель вошел в храм и указал место для образа Пресвятой Богородицы позади левого клироса и велел поставить его вместо находившихся там обветшавших икон. С того времени и началось прославление иконы, именуемой по всему югу России «Песчанской». Сооружение храма для нее на Песках и перенесение ее в новый храм, предвиденное святителем, состоялось только в 1826 году

Имея безграничное милосердие и незнающую пределов любовь к ближнему, Святитель Иоасаф особенно отличался делами милосердия и благотворительности бедным и неимущим. Так, пред великими христианскими праздниками, он имел обыкновение посылать преданного себе келейника в жилища бедности, к лицам, известным ему крайней нищетой с подаянием (денег и одежды). Все дела милосердия св. Иоасаф старался творить так, «чтобы левая рука не знала, что делает правая» (Мф. 6,3). Но Господь иногда открывал людям их тайного благодетеля. Однажды келейник по поручению Владыки, купив на базаре дрова, приказал извозчику отвезти их во двор бедной семьи, но не говорить от кого они присланы. Хозяйка дома, вдова с тремя малолетними детьми, хотела было узнать у извозчика, кто прислал дрова, но, подняв глаза вверх, увидела в воздухе «в сиянии» святителя Иоасафа.

Вся жизнь св. Иоасафа его была непрестанным служением Богу, непрестанным хождением пред Ним. Спасительное учение Христа было его родной стихией. Отражением аскетического духа, которым проникнута жизнь святителя Иоасафа, служил и внешний его вид, и все стороны его жизни. Приснопамятный святитель Иоасаф «имел вид постнический, облик несколько строгий, с выражением вдумчивой кротости, седые волосы и седую небольшую бороду». Строгий к другим, святитель был еще строже к себе. В домашней жизни он соблюдал строгую простоту и скромность иноческую. Строгость св. Иоасафа была выражением нравственной чистоты и строго аскетического настроения, проникавшего всю его жизнь.

Обладавший молитвенной настроенностью, которая доходила до пределов созерцания, блаженный архипастырь с обильными слезами совершал бескровное жертвоприношение. При бое часов святитель произносил молитву, которую сам составил и которая стала называться молитвой святителя Иоасафа Белгородского. «Буди благословен день и час, в оньже Господь мой Иисус Христос мене ради родился, распятие претерпе и смертию пострада. О, Господи Иисусе Христе, Сыне Божий, в час смерти моея прими дух раба Твоего, во странствии суща, молитвами пречистыя Матере и всех святых Твоих, яко благословен еси во веки веков. Аминь.

Незадолго до своей кончины св. Иоасаф отправился в Киевскую епархию и в родной город Прилуки, для свидания с родителями. Прощаясь со своей Белгородской паствой, он сказал, что они уже более не увидят его живым, просил у всех прощения и в свою очередь сам всем простил и благословил.

Свидание св.Иоасафа с родителями было весьма трогательным. Почтенный старец-отец святителя, преисполненный радости, по случаю свидания с сыном-архиереем, хотел земным поклоном воздать должную честь сыну и вместе с тем признавал нужным соблюсти прерогативы, которые приличествуют отцу. Для осуществления этой цели отец святителя, встретивший сына своего при выходе его из кареты, нарочно уронил свою трость и , роднимая ее, поклонился до земли проходящему в это время святителю. Заметив такое действие родителя, святитель со слезами наклонился к ногам его и поспешил поднять трость отца. В этом родственном объятии встретились и облобызались почтительность сына к отцу и благоговейное уважение отца к сыну.

Посетив свое родное гнездо, св. Иоасаф в середине сентября 1754 года отправился обратно в Белгород. Но по предсказанию святителя, Белгород ему не суждено было больше увидеть живым. Остановившись в селе Грайворон, где была его архиерейская вотчина, св. Иоасаф тяжело заболел и проведя более двух месяцев на одре болезни, приобщившись святыми Тайнами: покаяния, причащения и соборования, 10 декабря 1754 года в 5-м часу пополудни, тихо предал дух свой Богу, прожив 49 лет, 3 месяца и 2 дня.

В час блаженной кончины св. Иоасафа игумен Хотмыжского монастыря Исаия, во время послеобеденного отдыха видел следующее знаменательное сновидение. Будто он находился у архипастыря Иоасафа в Белгороде, причем святитель, стоя у окна, указывал ему на восток и на ярко восходившее солнце, сиявшее ослепительным светом, и сказал: «Как сие солнце ясно, так светло я предстал в сей час престолу Божию».15 декабря после заупокойной литургии в домашней церкви грайворонского архиерейского дома, тело почившего св. Иоасафа было отправлено в г. Белгород для погребения.

Два с половиной месяца после блаженной кончины св. Иоасафа честное тело его во гробе стояло открыто в Свято-Троицком соборе, не предаваясь тлению и не теряя обычного цвета и вида. В этом нетлении многие из верующих в Триединого Бога видели знамение благодати Божией, почивающей на святителе. Тело почившего архипастыря оставалось непогребенным до конца февраля 1755 года, потому что назначенный святейшим Синодом для совершения погребения честного тела св. Иоасафа Переяславский и Борисопольский преосвященный Иоанн Козлович был задержан разлитием рек.

Лишь 28 февраля 1755 года в сослужении многочисленного сонма пастырей церкви Божией, гроб с телом архипастыря-подвижника Иоасафа был поставлен в склепе (в юго-западной части Белгородского Свято-Троицкого собора), который был сооружен по повелению почившего святителя.

Спустя 2 года по погребении св. Иоасафа некоторые из духовных чинов кафедрального собора, зная святую жизнь архипастыря, тайно пошли в его усыпальницу и открыли гроб. При этом не только тело святителя было нетленным во всех своих составах, но и к самым одеждам его, покрову и самому гробу не коснулось даже малейшего тления, хотя и чувствовалась достаточная сырость в воздухе при открытии склепа. Слух об этом вскоре распространился повсюду, и стал привлекать к гробу святителя многих недужных, которые по совершении панихид о представившемся святителе допускаемы были к нетленным мощам его, и по вере своей получали исцеления. Так жил, так трудился на ниве Христовой, подвизался подвигом добрым и почил в Господе Белгородский святитель Иоасаф, великий светоч православно-христианской веры.

Каноны и Акафисты

Канон святителя Иоасафа Белгородскаго

глас 4

 

Песнь 1

Ирмос: Тристаты крепкий, Рождейся от Девы, безстрастия во глубине, души тричастное потопи, молюся, да Тебе, яко в тимпане, во умерщвлении телесе победное воспою пение.

Иоасафа святителя воспевающе подвиги, очистим помыслы ума нашего, братие, того подвизающе на молитву о прощении грех наших и благодатнаго умиления даровании.

О твоем благочестии измлада потщавшеся родителие твои, угодниче Христов, достойную мзду трудов своих в тебе стяжаша, яко от младенчества твоего благочестивым нравом радость тем был еси.

Анне праведней уподобися отец твой, святителю: та бо дщерь свою во святое святых вводиму виде, сей же тя от тояжде Пресвятыя Богородицы архиерейскою славою венчанна в видении чуднем познати сподобися.

Себе самаго плачу окаянный аз, от юности страстем поработився: помилуй мя предстательством твоим святителю, от юности страсти поработивый и единому Богу до смерти послуживый.

Богородичен: Гору святую, превышнее Носило, Матерь Божию и Деву Истинную по рождестве воспоим.

Песнь 3

Ирмос: С высоты снизшел еси волею на землю, превыше всякаго начала, и смиренное вознесл еси из ада преисподняго естество человеческое: несть бо свят паче Тебе, Человеколюбче.

Аще и чадо послушное родителем твоим был еси, Иоасафе, но, Господа паче сих возлюбив, из отеческаго дома спасения ради удалился еси, и научение книжное восприим, во обитель иноческую себе заключил еси.

Фарисейскаго возношения чужд явился еси, отче преподобне: монашеское же смирение от юности возлюбив, тайными подвиги плоть смирял еси, и душу твою молитвою пред Отцем Небесным просвещал еси.

Еже жити ми Христос, и смерть приобретение, глаголал еси в себе, Христов угодниче, и болезнем плоть твою сокрушающим, труды ко трудом Господа ради прилагал еси.

Святое послушание восприим и священства одеждою украшен, Иоасаф угодник Христов учитель добр отроком бывает, словом и житием тех благочестию научая и во младых летех ум зрелый являя.

Богородичен: Неискусобрачная Бога плотию рождшая, страстными прилоги преклонена мя утверди: несть бо, Чистая, разве Тебе помощницы.

Седален, глас 6

Кая добродетель не обрете в души твоей обиталища; коего подвига не был еси поборник; нищета бо духовная и о Царствии Небеснем плач, и нрава кротость, и правды искание, и ко ближним милосердие, и сердца чистота во твоем непорочнем житии просияша. Тех убо дарований общники ны молящияся сотвори, и о душах наших предстатель буди, Иоасафе, избранниче Божий.

Песнь 4

Ирмос: Седяй в славе на престоле Божества, во облаце легце прииде Иисус Пребожественный, нетленною дланию, и спасе зовущия: Слава, Христе, силе Твоей.

Вем и аз путь ко спасению ведущий, но лености плоти моея не побеждаю, увы мне! Сего ради тя, святителю, призываю в молитву, да желание спасения во мне утвердиши.

Якорь спасения имея надежду на Господа, служение игуменское приял еси, и к попечением о строительстве домовнем понуждаемь, душу твою устрояти ко спасению не престал еси: сему и мене многосуетнаго научай, отче преподобне.

Труды ко трудом прилагая и обитель Лубенскую от разрушения воздвизая, по земли же Российстей за милостынею странствуя, святитель Иоасаф царицу во благочестии утверждает и вся люди спасению душ научает.

Имея в сердце своем присную к нищим любовь, Иоасаф Христов угодник отеческое попечение о монастырских трудницех являет и от достатка своего щедроты ближним своим отверзает.

Богородичен: Госпоже Всепетая Богородительнице, моя помышления Твоими молитвами очистивши, покажи мя благоплодна, Мати всех Бога.

Песнь 5

Ирмос: Ныне востану, пророчески рече Бог, ныне прославлюся, ныне вознесуся, падшаго прием от Девы и к Свету умному возносяй Моего Божества.

Тебе, святителю Христов, молю в сокрушении сердца: якоже в житии твоем кающияся прощал еси, тако и моего сердца сокрушение зря, умоли Господа грехом моим прощение даровати.

Елень на источники водныя устремляется: ты же, угодниче, ко славе Церкве Христовы вся деяния и помыслы твоя присно устремлял еси, и тако обители святителя Афанасия и преподобнаго Сергия елико строением церковным, толико и благочестием братии украсил еси.

Людие, слышите и чудитеся угодника смиренномудрию: сей бо святаго Афанасия в видении зрит и тому вопросившу отвещавает: хощу, да мене якоже грешника накажеши.

Юнаго Соломона, не богатства, но мудрости от явившагося Господа просяща, похваляет Вышний, и вселенная присно прославляет: но того мудрейший Иоасаф показуется, наказания грехом своим от явльшагося святителя испрошая.

Богородичен: Воплотися Бог по ипостаси, Чистая, из Тебе плоти соединяемь, пребыв неизменен, по Божественному существу безплотен.

Песнь 6

Ирмос: Возопи, прообразуя погребение тридневное, пророк Иона, в ките моляся: от тли избави мя, Иисусе Царю сил.

Молитвами преподобнаго Сергия, твоими же труды во славу святых Божиих, паче же сердца чистотою, от Господа еще на земли возвеличен был еси, угодниче, и святительским саном во спасение паствы твоея облечен был еси.

Огненную ревность о исправлении церковнем являл еси в Белоградстем пределе, Иоасафе святителю: темже и днесь подавай Церкви мир, верным утверждение.

Любве сыновния не отпал еси, на высоте святительства пребывая, и родителю твоему земное поклонение воздал еси, Христу посреде вас сущу: убо и мое смири прегордое сердце, и молитвами твоими вразуми мя.

Инок нестяжателен на престоле архиерейства пребыл еси, святителю, подвиги поста и молитвы умножая, доброе о себе и о людех вознося моление, иереи же и вся люди заповедем Божиим научая.

Богородичен: Всякаго существа вышшее, Слово Божие воплощенно нам родила еси: темже Богородицу Тя устнами и душею проповедуем.

Кондак, глас 8

Многоразличныя подвиги жития твоего кто исповесть? многообразныя милости Божия тобою явленныя кто исчислит; дерзновение же твое у Пречистыя Богородицы и всещедраго Бога добре ведуще, во умилении сердечнем зовем ти: не лиши и нас твоея помощи и заступления, святителю Христов и чудотворче Иоасафе.

Икос

Пречистою Богоматерию от юности в сосуд благодати избранный, благочестивым житием воистину добрый пастырь словесных овец явился еси, святителю: темже приял еси дар исцелений от возлюбившаго тя Христа Бога нашего. Сего ради зовем ти: не лиши и нас твоея помощи и заступления, святителю Христов и чудотворче Иоасафе.

Песнь 7

Ирмос: Юноши три в Вавилоне, веление мучителево на буйство преложше, посреде пламене вопияху: благословен еси, Господи Боже отец наших.

Святителю Иоасафу дивимся, о людие, ведуще сего, аки Николая Чудотворца, бедных хижины тайно посещающа, или тем дрова своима рукама уготовляюща, и биения от привратника приемлюща.

Язвы греховныя на душах человеческих провидел еси, святителю, и тайная прегрешения их с любовию и долготерпением обличал еси: темже и нас молитвою твоею к покаянию и исправлению жития приведи, и души наша предстательством твоим помилуй.

Оному властителю уподобихся аз окаянный, иже сам беззаконен быв, ко узником зело жесток являшеся: но якоже того научением твоим исправил еси, отче Иоасафе, святителю Христов, тако и мене научи ко ближним милостива, к себе же жестока быти.

Царя Небеснаго добрый воине и стада Христова верный пастырю, молитву сотвори о людех твоих, да тихое житие на земли поживше, жизни вечныя на небесех сподобимся.

Богородичен: Превечно от Отца возсиявша Бога Слова во утробе плотию заченшую вси ублажаем, яко Матерь всех Бога.

Песнь 8

Ирмос: Избавителю всех всесильне, посреде пламене благочествовавшия снизшед оросил еси, и научил еси пети: вся дела, благословите, пойте Господа.

Афанасию оному тобою возлюбленному подражатель быв, святителю, потщался еси земное житие во странничестем подвизе скончати, и кончину свою прозрев, пути далекому небоязненно вдался еси.

Рекл еси людем, от паствы твоея отходя: не имате мене жива узрети. Темже в залог общения тамо гробницу тебе устроити повелел еси. И нас убо научи час смертный памятовати и о души своей попечение непрестанно хранити.

Елика твоя о монашестем житии бяше ревность, толика и ко твоим присным любы: зане не по плоти точию свои тебе быша, но и духом едино в Бозе с тобою явишася. Того ради восхотел еси родители твоя прежде кончины твоея посетити и благословение Божие тем преподати.

Игумен, близ места твоея праведныя кончины подвизавыйся, о часе преставления твоего видением извествуется, и свидетель верен о твоем от Бога прославлении абие бывает. И на мне убо твоея молитвы силу покажи, Христов угодниче, и тою от мучительства страстей свободи мя.

Богородичен: Всесвятая Дево, Бога Слова рождшая плотию, души моея мрак Твоими молитвами отгнавши, просвети взывающа: Благословите, вся дела Господня, Господа.

Песнь 9

Ирмос: Рождество Твое нетленно явися: Бог из боку Твоею проиде, яко плотоносец явися на земли, и с человеки поживе. Тя, Богородице, тем вси величаем.

Любы николиже отпадает, глаголет Божественный Дух. Истина сия в чудесех любве твоея известися, святителю Христов, яко болящим исцеление и скорбящим утешение от твоих нетленных мощей источаеши.

Южский Российския земли предел благодарений о чудесех твоих исполнися издревле: ныне же и от дальних стран северных притекающия зрим и исцеленныя страдальцы, о твоем заступлении радующияся.

Дети страждущии паче иных возлюбил еси, святителю Христов, тем исцеления и благодатную помощь умножая и родители их от скорби к радости пременяя.

Елиссеа пророка костей прикосновением воста умерый: твоих же мощей целованием безчисленнии исцелишася людие. И мене убо припадающа исцели от греховных страстей, и веру укрепи многогрешныя души моея, отче преподобне.

Христе Боже, молитвами Иоасафа угодника Твоего мир Церкви подаждь и благостояние, от глада же и пагубы избавление и согрешений наших прощение.

Богородичен: Плод чрева Твоего, Радость рождшая, содея ликостоятеля песнь пети Тебе, велегласно радуйся провещавающа.

Светилен

Светильник светлый Иоасаф да воспоется посреде Церкве, яко инок преподобен и святитель честен, немудрых наказатель и веры учитель, болящих врач чудотворяй, бесов изгонитель и о вселенней предстатель теплейший.

 Акафист святителю Иоасафу, епископу Белгородскому

 Кондак 1

Избранных воинов мужества наследниче и Христова стада пастырю предобрый, светильниче веры, на свещнице Белграда возсиявый, нищих питателю и о людех ко Христу Богу молитвенниче, похвальная восписуем ти раби Господа твоего от сердец наших, к любви твоей вопиюще:

Радуйся, святителю Христов Иоасафе, чудотворче предивный.

Икос 1

Ангел Божий послан бысть от Богородицы прообразовательное действие совершити и отрока тя суща мантиею святительскою покрыти, Иоасафе. Сие родитель твой зрети в видении сподобився, слышаше и глас Царицы Небесныя глаголющ ти: Довлеет Ми молитва твоя. Таковому сладостному гласу внемлюще, и мы, грешнии, любовию вопием ти:

Радуйся, от матере твоея в день Рождества Пречистыя рожденный; радуйся, покровом Богородицы от рождения твоего покровенный.

Радуйся, сосуде, от детства твоего Богом избранный; радуйся, под сению обители Троицы Святыя Господеви воспитанный.

Радуйся, родителей благочестивых возлюбленный сыне; радуйся, паче присных твоих возлюбивый пустыню.

Радуйся, во Киеве граде разумом научение книжное стяжавый; радуйся, чистое сердце твое Господеви отдавый.

Радуйся, дом родителей твоих Господа ради оставивый; радуйся, тайно в Межигорскую обитель стопы твоя направивый.

Радуйся, юный молитвенниче пещеры тесныя; радуйся, презревый земная, возлюбивый небесная.

Радуйся, святителю Христов Иоасафе, чудотворче предивный.

Кондак 2

Видя образ мира сего преходящ славу человеческую якоже дым исчезающу, от юности монашеское житие возлюбил еси и, отроча сый, молитве и службе Божией зело прилежал еси, Иоасафе, ангельскую песнь присно воспевая Господеви: Аллилуиа.

Икос 2

Разум твой, научением книжным в Богоявленстем братстве просвещаемый, богомыслию предал еси, Иоасафе, сокровища премудрости не себе собирая, паче же сими в Бога богатея, молитвою же и пощением во служение Христу себе уготовляя. Тем же и во юности твоей сицевых ублажений достоин явился еси:

Радуйся, образе чистоты и целомудрия; радуйся, рачителю благий смиренномудрия.

Радуйся, отринувый, якоже сор, мира сего душетленныя сладости; радуйся, омывый душу твою слезами чистыми младости.

Радуйся, девство твое нерастленно Господеви сохранивый; радуйся, прельщения возраста юнаго победивый.

Радуйся, весно, лучами благодати осиянная; радуйся, утро, добродетельми облагоуханное.

Радуйся, яко Христу путем узким последовал еси; радуйся, яко горняго Отечествия достигнути возжелел еси.

Радуйся, на рало Господне руце твои возложивый; радуйся, лица твоего николиже вспять обративый.

Радуйся, святителю Христов Иоасафе, чудотворче предивный.

Кондак 3

Силы духа твоего во едино намерение совокупивый, во еже Христу житие твое безраздельне предати, ангельский образ во юности ранней восприял еси, Иоасафе, и со старцы вкупе воспел еси Триединому Богу: Аллилуиа.

Икос 3

Имея оружие непобедимое, крест на сердце твоем, верою начертанный, противу страстей и грехов смертных, возрастающих на ны, крепко ополчился еси, и, Господу победы на тыя враги даровавшу, сложил еси песнь честным добродетлем, ейже внимающе, и мы благодарными усты сице ти воспеваем:

Радуйся, смирения образе, имже гордыня низлагается; радуйся, благосердия правило, имже всяческая злоба побеждается.

Радуйся, целомудрия носителю и нечистых помыслов отражение; радуйся, любве крепкия рачителю и ненависти истребление.

Радуйся, поста оружием от плена страстей свободивыйся; радуйся, кротости силою от гнева неправедного оградивыйся.

Радуйся, страже благочестия, от сна греховного душу твою охраняяй; радуйся, добродетелей содружеством от смертныя тли тую избавляяй.

Радуйся, угодниче Божий, сими добродетельми в памяти христиан преукрашенный; радуйся, светильниче веры, от Солнца Правды во Царствии Небеснем возжженный.

Радуйся, источниче, в жизнь вечную текий; радуйся, на диавола крепце возмогий.

Радуйся, святителю Христов Иоасафе, чудотворче предивный.

Кондак 4

Бурю искушений и нападений вражиих бодрственным житием твоим утишая, от архиерея Божия на степень священства возведен был еси, и со всяким смиренномудрием на рамена твоя бремя служения церковнаго во честнем Киеве подъял еси, ко святыням града сего присно припадая, идеже и доднесь иноцы и православнии людие вопиют Богу: Аллилуиа.

Икос 4

Слышаху ближнии и дальнии о трудех твоих неустанных, Иоасафе, како первее во граде Лубнах обитель, тобою благоукрашаемая, благословляше тебе, игумена своего, по сих же Лавра Сергиева тобою обновися, елико строением домовным, тако и жития иноческаго исправлением. Того ради глас народный восхваляше тя сими:

Радуйся, храмов святых искусный устроителю; радуйся, честных обителей усердный украсителю.

Радуйся, ревнителю благолепия церковнаго; радуйся, паче сих рачителю делания духовнаго.

Радуйся, в сердце твоем образ Христа носивый; радуйся, Спасителя твоего до конца возлюбивый.

Радуйся, проповедниче, егоже послушаше в сладость Российская царица; радуйся, истины глашатаю, не взираяй на лица.

Радуйся, богомыслию деяние приложивый; радуйся, терпению житием твоим вся научивый.

Радуйся, яко в поте лица твоего Бога ради трудился еси; радуйся, яко в подвизе добре дух твой усовершил еси.

Радуйся, святителю Христов Иоасафе, чудотворче предивный.

Кондак 5

Боготечней звезде послушания, аки Вифлеемстей, мысленно последовав, обрел еси Христа, во храмине души твоея явльшася, отче преподобне, и тому волю твою подклонил еси. Темже и Господь, в борении твоем тя укрепляя, в видении повелевает Афанасию, святителю Мгарскому, на главу твою руце возложити и тем грядущая твоя возвестити, да со дерзновением вопиеши Царю Небесному: Аллилуиа.

Икос 5

Видевше тя людие Белоградстии наставника добра Божественных учений на престоле святительстем явльшеся и отеческих преданий хранителя верна себе показующа, судию же нелицеприятна и пастыря неусыпна бывающа, радовахуся зело и единодушне восхваляху тя, глаголюще:

Радуйся, учителю истиннаго богопознания; радуйся, гонителю волшебства и гадания.

Радуйся, обличителю злочестиваго неверия; радуйся, искоренителю раскола и суеверия.

Радуйся, вельможу невоздержнаго святому посту научивый; радуйся, уставы отеческия во обителех крепко водворивый.

Радуйся, православныя истины насадителю; радуйся, училищ благочестия покровителю.

Радуйся, имже латинстии обычаи изгоняются; радуйся, имже семена правды Христовы посеяваются.

Радуйся, ищущим научения отверстая врата; радуйся, славы Божия немолчная уста.

Радуйся, святителю Христов Иоасафе, чудотворче предивный.

Кондак 6

Проповедник сый Православия догматов, заповеди Господни не усты токмо, но и всем житием твоим изъяснил еси, Иоасафе. Тако бо просветися свет твой пред человеки, яко, видевше добрая дела твоя, вси прославляху Отца Небеснаго, Емуже всякое дыхание поет хвалу: Аллилуиа.

Икос 6

Возсиявшу Солнцу Правды горе пред очима твоима, нощь греха на земли низу не страшна бысть тебе, Иоасафе святителю, от Господа якоже на корабли кормчий поставленный и рукою крепкою кормило его приемый. Темже достойно славим тя и не умолчим, вопиюще:

Радуйся, пастырю, не себе угождаяй; радуйся, стадо Христово от волков хищных верно ограждаяй.

Радуйся, жезлом правды нечестие сокрушивый; радуйся, небрегущия о святыни от Церкве Божия отлучивый.

Радуйся, оградо крепкая неправедно обидимым; радуйся, защищение твердое правды ради ненавидимым.

Радуйся, чтеца смиреннаго от княжеских слуг защитивый; радуйся, презрители уставов церковных низложивый.

Радуйся, надменных праведный обличителю; радуйся, непокорных строгий смирителю.

Радуйся, меча духовнаго в ножны не вложивый; радуйся, венец правды от Господа получивый.

Радуйся, святителю Христов Иоасафе, чудотворче предивный.

Кондак 7

Хотя быти пастырь истинен, иже своя овцы глашает по имени, многочастне веси и грады паствы твоея обходил еси не нуждею, но по Бозе, ниже неправедными прибытки, но усердно, образ стаду подая во трудех твоих, и шествиих, и болезнех, непрестанно поучая и обличая и вся человеки призывая служити Богу и пети Тому: Аллилуиа.

Икос 7

Новаго неба и новыя земли по обетованию Христову чая и сих ради внутренняго человека на всяк день обновляя, постом плоть твою от работы истления свободил еси, Иоасафе премудре, и молитвою криле духу твоему возрастил еси, имже и нас грешных духовне воздвизаеши, во еже славити тя и воспевати:

Радуйся, во трудех и болезнех обретый небесныя радости; радуйся, в пощениих и бдениих вкусивый духовныя сладости.

Радуйся, во страданиих твоих плоть смиривый; радуйся, образ терпения людем явивый.

Радуйся, сосуде немощный, силы духовныя хранилище; радуйся, стамно скудельная, благодати вместилище.

Радуйся, кадило благовонных Богу курений; радуйся, храмино святых песнопений.

Радуйся, таин Божиих дивный строителю; радуйся, чад Церкве благодатный учителю.

Радуйся, яко тебе Ангели незримо сослужаху; радуйся, яко от тебе демони далече отступаху.

Радуйся, святителю Христов Иоасафе, чудотворче предивный.

Кондак 8

Странник в мире сем быв, горняя мудрствовал еси, а не земная, Иоасафе преподобне, и, поминая последняя твоя, молился еси Христу Богу, глаголя: в час смерти моея приими дух раба Твоего, во странствии суща, да со всеми святыми воспою Ти: Аллилуиа.

Икос 8

Всем сердцем твоим и святою любовию твоею меньшей братии послужил еси, святителю Иоасафе, алчущих питая, домы сирых и убогих согревая, своима рукама дрова вдовицам уготовляя, милостыни же твоя творя в тайне. Но Господу изволившу, явишася мирови благая дела твоя, яже славяще, взываем ти сице:

Радуйся, древо благодатное, от егоже плодов питаются алчущии; радуйся, источниче утешений, от негоже напаяются жаждущии.

Радуйся, яко шуйца твоя не веде, яже творяше десница; радуйся, яко трапеза твоя бысть утешение сущим в темницах.

Радуйся, пищею твоею воеводу опального питавый; радуйся, яко воспретити сие тебе не возможе правитель лукавый.

Радуйся, разбойники, нападшия на тя, словом твоим устыдивый; радуйся, единаго от них к покаянию конечному обративый.

Радуйся, матерей, млеком питающих, благое защищение; радуйся, о отрочатех малых мудрое попечение.

Радуйся, яко милость и суд во едино совокупил еси; радуйся, яко любовию твоею народную любовь себе стяжал еси.

Радуйся, святителю Христов Иоасафе, чудотворче предивный.

Кондак 9

Всякую тайну души человеческия прозреваше духовное око твое. Темже открыся тебе и грех иерея онаго, леты убо согбеннаго, клятвою же Ангела Божия на земли сей связаннаго, егоже к покаянию привед и Богу примирив, по Литургии Божественней от греховнаго плена и уз привременнаго жития избавил еси, поя Всемилостивому Спасу: Аллилуиа.

Икос 9

Витий многовещанных паче, глас народный немолчно славит тя, Иоасафе блаженне. Темже и ныне приими похвалы сия от всех нас, во умилении сердец к тебе зовущих:

Радуйся, яко молитвы твоя всенощныя благодать Божию на землю низвождаху; радуйся, яко дние твои многотруднии благо Церкви и людем приношаху.

Радуйся, о овцах словесных стада твоего пастырское попечение присно являяй; радуйся, чин церковный благолепно исправляяй.

Радуйся, брани и свары прещением твоим укротивый; радуйся, мирному житию пресвитеры и диаконы научивый.

Радуйся, яко в тебе новый сосуд благодати открыся; радуйся, яко тобою Пещанский образ Богоматери явися.

Радуйся, таин сердечных явное возвещение; радуйся, грядущих дивное прозрение.

Радуйся, завета евангельскаго верный хранителю; радуйся, заповедей церковных нелицемерный блюстителю.

Радуйся, святителю Христов Иоасафе, чудотворче предивный.

Кондак 10

Спасти от расхищения овцы твоя хотя, волки лютыя жезлом святительским далече отгнал еси от ограды церковныя, словом же истины, якоже мечем обоюдоострым, нападения оных отразил еси, Иоасафе, победную песнь воспевая Господеви: Аллилуиа.

Икос 10

Стеною крепкою оградил еси люди твоя, блаженне, на основании веры сию положив, от камений же надежды и любве тую воздвигнув и памятию подвигов твоих на веки укрепив. Сих ради песнь слагаем тебе, взывающе:

Радуйся, обычаев злых гонителю, добрых же защитителю; радуйся, области твоея премудрый управителю.

Радуйся, Российския страны оружие духовное; радуйся, зерцало светлое правды церковныя.

Радуйся, человекоугодия ради никогоже пощадивый; радуйся, мздоприимство яве обличивый.

Радуйся, страха ради человеча двери правды николиже затворивый; радуйся, единому страху Божию сердце твое покоривый.

Радуйся, пламенем гнева Господня враги веры опаляяй; радуйся, ярость гнева неправеднаго кротостию утишаяй.

Радуйся, воеводо Христов неустрашимый; радуйся, пастырю, вся любяй и от всех любимый.

Радуйся, святителю Христов Иоасафе, чудотворче предивный.

Кондак 11

Пение хвалебное приносим ти от смиренных сердец наших, Иоасафе блаженне. Сие убо любовию твоею прияти не отвратися, аще и сладчайшия гласы Ангелов ныне слышиши, на небеси Богу поющих: Аллилуиа.

Икос 11

Светозарному небеси уготовав дух твой и скорый конец жития земнаго проразумев, к погребению же телесе твоего храмину уготовити повелев, посетил еси отеческий град и родители твоя, по заповеди Божией тем честь воздавая и любовию сыновней души их в вере и уповании усовершая, имиже и нас просвети, Иоасафе блаженне, зовущих:

Радуйся, старость родителей посещением твоим озаривый; радуйся, села отеческая перед кончиною твоею благословивый.

Радуйся, яко недузи дух твой якоже злато очищаху; радуйся, яко добродетели твоя якоже камение драгое сияху.

Радуйся, кораблю, напастьми бурь житейских неодоленный; радуйся, славно свершивший путь, от Христа повеленный.

Радуйся, яко тебе пристань благоутешная пресветлое Небо явися; радуйся, яко тебе дверь Царствия Христова открыся.

Радуйся, яко вселился еси духом твоим в горняя селения; радуйся, яко и на земли оставил еси нетленен залог воскресения.

Радуйся, звездо, на тверди духовней сияющая; радуйся, молитво о нас к Богу не умолкающая.

Радуйся, святителю Христов Иоасафе, чудотворче предивный.

Кондак 12

Благодати неистощимыя знамение непререкаемое яви нам Христос в нетлении мощей твоих, Иоасафе премудре, пред нимиже людие вернии молящеся, от видимых к невидимым духовне восходити научаются, Бога же, дивнаго во святых Своих, славити и ангельски Ему воспевати: Аллилуиа.

Икос 12

Поюще праведное житие твое, Иоасафе блаженне, славяще труды твоя и восхождения от славы в славу, зрим и исповедуем, яко кончина твоя рождение бысть в жизнь приснотекущую, еяже струями благодатными и нас, земных, окропляеши и от болезней душевных и телесных, Господу изволяющу, свобождаеши, недугующим и прискорбным многочастне в видении являяся и утешение принося, наипаче же молящимся пред гробницею твоею невидимо внемлеши и видимо помощь подаеши. Темже, благодарственно воспевающе тя, глаголем:

Радуйся, радости приобщивыйся, в печали же сущих не забывый; радуйся, ухо твое ко юдоли скорбей преклонивый.

Радуйся, якоже Илиа Фесвитянин, огнем ревности по Бозе горяй; радуйся, стопами Чудотворца Мир Ликийских в хижины бедных входяй.

Радуйся, отчаянным нечаянное вспоможение; радуйся, разслабленным благодатное укрепление.

Радуйся, яко твоими молитвами хромии хождаху; радуйся, яко тобою слепии зрение получаху.

Радуйся, от многообразных недугов исцеляяй; радуйся, воины православныя на брани охраняяй.

Радуйся, земли российския защитниче верный; радуйся, Православия поборниче нелицемерный.

Радуйся, святителю Христов Иоасафе, чудотворче предивный.

Кондак 13

О преславный пастырю Белоградский, святителю Иоасафе! Приими малое сие хваление наше и моли Христа Бога, да избавит землю Российскую и вся страны христианския от смертоноснаго неверия язвы, от всякия вражды и нестроения, от враг видимых и невидимых. Церковь же святую да возрастит и укрепит, и вся верныя ко Христу всемирному Пастырю приведет, поющия Ему: Аллилуиа.

Этот кондак читается трижды, затем 1-й икос «Ангел Божий…» и 1-й кондак «Избранных воинов…».

 

 

Просмотр(92)

Добавить комментарий

Ваш e-mail не будет опубликован. Обязательные поля помечены *